Deze domein-skills zijn belangrijk wanneer je in een groep werkt of een opdracht moet uitvoeren. Ze laten zien welke verschillende aspecten belangrijk zijn bij het aanpakken van een opdracht of project.
Ik heb deze vaardigheden toegepast bij projecten zoals PEE10 en PEE20, maar ook bij lab opdrachten. In deze terugblik wil ik mijn ervaringen en inzichten delen die ik tijdens de opleiding heb opgedaan.
1.Analyseren
Een groot gedeelte van de projecten en opdrachten verloopt niet altijd meteen goed. Het gaat erom te begrijpen wat er fout is gegaan en welke mogelijke fouten er in de gemaakte opdracht zitten.
De projecten bevatten veel nieuwe concepten die voor mij vrij onbekend waren, waardoor ik het vaak uitdagend vond om ze volledig te begrijpen. Op dat moment realiseerde ik me dat het helpt als je een duidelijke tekening in je hoofd of fysiek hebt, omdat dat het maken van het onderdeel een stuk makkelijker maakt.
2.Ontwerpen
Bij projecten heb ik veel tekeningen moeten maken zodat alle onderdelen op de juiste plaatsen gezet wordt ook wordt er soms een verandering in de tekeningen vanwege een verkeerde pin dat we niet door hadden. Om al van tevoren te weten hoe je alles moet bekabelen is niet altijd mogelijk maar je kan wel een concept hebben van de onderdeel.
Bij PEE20 is dat zeker een probleem als je code niet simpel en duidelijk schijft zodat iedereen het begrijp ook al begrijpen ze niet wat je doet maar als je een beschrijving er bij zet dan is de code iets meer te begrijpen.
3.Realiseren
Een goed voorbeeld hiervan was het maken van mijn zelfontworpen audio-mixer. Nadat ik de ontwerpspecificaties had gevolgd, begon ik met het bouwen van het prototype op een breadboard. Ik zette verschillende schakelingen in elkaar, zoals de mixer, de VU-meter en de ingangstrappen. Door de componenten goed aan te sluiten en alles stap voor stap te testen, kreeg ik uiteindelijk een werkend prototype. Dit project hielp me om beter te begrijpen hoe je van een ontwerp iets maakt dat echt werkt, en ik kreeg hierdoor meer inzicht in de technische kant van elektronica.
4. Beheren
Bij het beheren van mijn projecten heb ik gemerkt dat ik mijn best heb gedaan om goed te presteren, maar dat ik niet altijd de gewenste deadlines haalde. Ik liep soms achter op het werk dat ik moest doen voor de groep. Ik heb geprobeerd om in mijn vrije tijd zoveel mogelijk in te halen, maar veel onderdelen kon ik niet alleen doen.
Wat ik hiervan heb geleerd, is dat het helpt om eerst de taken die je zelfstandig kunt doen af te ronden. Daardoor hou je meer tijd over om te werken aan de taken die je samen moet doen.
5.Managen
Bij het project zorgde ik ervoor dat niemand alleen een taak kreeg als die taak te complex was of als iemand er geen voorkennis van had. We deden ons best om iemand die meer wist over de taak te laten samenwerken met iemand die er minder vanaf wist. Op die manier begreep iedereen wat we hadden gedaan en hoe elk onderdeel werkte.
6.Adviseren
Vanaf het begin van het studiejaar kreeg ik veel advies van docenten en tweedejaarsstudenten die ik heb leren kennen. Ze vertelden me hoe je het beste je studie kunt aanpakken en waar je informatie kunt vinden, zoals in boeken of op bepaalde websites. Door al die tips kan ik nu ook andere studenten die elektrotechniek willen doen goed advies geven.
7.Onderzoeken
Bij veel onderdelen van het project moest je zelf onderzoek doen, omdat we vaak nog geen kennis hadden van wat we precies aan het maken waren. Meestal gebruikten we zoekmachines om informatie op te zoeken en vroegen we aan docenten of het klopte. Soms vroegen we ook hulp aan tweedejaars studenten die meer wisten over de schakeling.
8.professionaliseren
Ook al hadden we niet veel kennis van de projecten die we hebben uitgevoerd, zijn we er toch in geslaagd om werkende onderdelen en een eindproduct te maken. Het was misschien niet perfect, maar het was wel iets wat ik daarvoor nog nooit had gedaan. Ik merk dat mijn kennis steeds meer groeit en dat ik steeds zekerder word in de opdrachten die ik maak.
Maak jouw eigen website met JouwWeb