Opleiding Elektrotechniek

Het begin van het jaar was pittiger dan verwacht, vooral vanwege de wiskunde. Ik heb mijn best gedaan om zoveel mogelijk informatie in mijn hoofd te stampen, maar ik was niet alleen: er waren genoeg klasgenoten die ook moeite hadden of juist graag uitleg gaven over hoe alles werkt. Ik voelde me op mijn gemak in de klas en was erg blij met mijn keuze om deze opleiding te volgen.


1ste jaar op HR

Periode 1: Ik heb kennisgemaakt met de klas en ik voel me langzaam steeds meer thuis.

Het begin van WIS10 was best een uitdaging, omdat er veel rekenregels werden gebruikt waar ik niet eerder mee had gewerkt. We begonnen met vectoren en matrixen. Ik vond vectoren helemaal niks, maar matrixen vond ik wel interessant. Na de eerste deeltentamen begonnen we met complexe getallen. Dat rekenen vond ik makkelijker dan verwacht. WIS99 helpt hier wel bij, maar het blijft een vak waar ik wat moeite mee heb.

Het begin van ELE10 vond ik erg leuk. Ik ben vooral gewend aan binnenbouw-elektra, dus werken met een breadboard en kleine schakelingen was nieuw voor mij. De meest uitdagende opdracht was de laatste, waarbij je samen met anderen moest werken aan een nummer-raadspel.

Ik genoot van de lessen en vond het een erg interessant vak.

Periode 2: De volgende periode is gestart en ik was lekker bezig met de vakken. Niet alles ging soepel: ik heb niet alle vakken gehaald, maar ik laat dat achter me en ga verder met studeren.

WIS10 ging verder in periode 2 en het begon wel wat moeilijker te worden. Ik begreep alles nog wel, maar ik merkte dat ik langzaam begon achter te lopen bij dit vak.

Complexe getallen waren nog wel te doen, en differentiëren was ook niet echt een probleem. Maar toen limieten aan bod kwamen, begon ik wel moeite te krijgen met het vak. Ik ben nog steeds erg geïnteresseerd in wiskunde en probeer er het beste uit te halen.

ELE20 is een vak waarbij je veel formules moet gebruiken om een schakeling te kunnen bouwen. Bijvoorbeeld: het berekenen van weerstanden in de schakeling en bepalen hoe groot een condensator moet zijn.

Ik had niet veel moeite met het praktijkgedeelte, maar meer met de theorielessen. De formules begonnen zich op te stapelen, en het begrijpen van elk trucje dat werd gebruikt was wel een uitdaging.

Het voorbereiden op periode 3 was niet het eerste waar ik aan dacht, omdat ik me vooral aan het focussen was op periode 2. Toch werd het wel aangeraden. Ik heb me daarom niet echt kunnen voorbereiden op vakken zoals EMS10 en WIS20, omdat ik niet goed wist wat ik kon verwachten.

periode 3: In deze periode was ik wel nieuwsgierig naar het vak EMS10, omdat ik nog niet eerder had gecodeerd dan met PLC. Het leek me een leuke uitdaging.

EMS10 bleek een pittig vak te zijn. Ik begon steeds meer moeite te krijgen met het volgen van de lessen en het begrijpen en maken van het huiswerk. Gelukkig was ik niet de enige die hiermee worstelde, maar ik merkte wel dat ik wat langzamer was dan sommige andere studenten.

WIS20 was nog wel te doen. Integreren is niet heel anders dan differentiëren. Na de eerste tentamen begonnen we met breuksplitsen. Dat had ik wel eens eerder gezien, maar ik had er nog nooit echt mee gewerkt. Dit onderdeel was lastiger dan verwacht, maar nog steeds haalbaar. Ik oefende vaak samen met een groep studenten voor dit vak.

Aan het eind van periode 3 begon ik me alvast een beetje voor te bereiden op periode 4, omdat ik inmiddels wel begreep hoe moeilijk de vakken kunnen zijn als je je niet goed voorbereidt. Ik begreep dat WIS20 nog moeilijker gaat worden door onderwerpen als Laplace-transformaties, en dat EPS10 een leuk vak is dat niet al te moeilijk zou moeten zijn.

periode 4:

Aan het begin van periode 4 was ik gefocust op het halen van de vakken WIS20 en EPS10, en wilde ik het volgend jaar — waarin ik een paar vakken moet herhalen — makkelijker maken.

WIS20 was veel lastiger dan ik had verwacht. Ik begreep IRL-netwerken niet goed, en Laplace was een stuk moeilijker dan ik had gedacht. Een simpele reeks getallen kon zomaar een hele A4 vol berekeningen opleveren. Toch heb ik niet opgegeven en mijn best gedaan om alles te blijven volgen.

EPS10 was een erg interessant vak, vooral vanwege de techniek achter de velden die je met de hand kon berekenen. De theorie was goed te volgen, maar de praktijklessen waren wat uitdagender. We moesten opdrachten maken in duo’s en ieder moest zijn eigen logboek bijhouden voor de modelingtoets. De opdrachten waren niet extreem moeilijk, maar het volledig begrijpen én alles netjes opschrijven zodat ik het later kon teruglezen, was wel een uitdaging.

Keuze vakken

Het keuzevak Wiskunde 99 (WIS99): voor dit vak moesten we een toets maken en als je het had gehaald hoefde je deze vak niet te volgen, maar hellaas had ik het niet gehaald en moest toch het vak volgen.

Ik vond het fijn dat ik WIS99 ook moest volgen, omdat het me ook heel veel heeft geholpen met WIS10 en WIS20.

Ten tweede was de les super leerzaam en het maakte de wiskunde een stuk makkelijker vooral met de verschillende trukjes dat je er mee kon uitvoeren.

Omgaan met geld, nooit meer noodDit is een vak waarin je de basis leert over hoe je met geld om moet gaan en waar je op moet letten bij het lenen van geld. Er zijn ook onderdelen over leningen en de mogelijke gevolgen daarvan.

Als opdracht kregen we een zelfrapportage waarin we moesten bijhouden hoe we ons geld besteden. Gaat het vooral naar impulsaankopen of meer naar noodzakelijke boodschappen voor thuis?


belbin inventory

Er werden negen teamrollen aan ons gegeven: Bedrijfsman, Brononderzoeker, Plant, Monitor, Vormer, Voorzitter, Zorgdrager, Groepswerker en de Specialist.

Bij deze groepsrollen kon je punten verdelen: je kreeg 100 punten om te verdelen, waarbij je maximaal 25 punten aan één rol mocht toekennen. Hieronder zie je de twee rollen waaraan ik de meeste punten heb gegeven, en één rol waaraan ik de minste punten heb toegekend.

de meeste punten ging naar Groepsweker (15 punten)

Een groepswerker is iemand die goed samenwerkt met anderen. Deze persoon zorgt voor een fijne sfeer in de groep, helpt teamleden als dat nodig is, en probeert ervoor te zorgen dat iedereen goed met elkaar kan samenwerken. Een groepswerker vindt het belangrijk dat iedereen zich betrokken en gewaardeerd voelt.

Daarna ging de meest punten naar innovator (15 punten)

Een innovator is iemand die met nieuwe, creatieve ideeën komt. Deze persoon denkt anders dan anderen en zoekt originele oplossingen voor problemen. Innovators zijn vaak vindingrijk en gericht op vernieuwing

Het miste punten ging naar bedrijfsman (5 punten)

Een bedrijfsman is iemand die praktisch, betrouwbaar en georganiseerd is. Deze persoon zorgt ervoor dat plannen worden uitgevoerd en dat het werk goed en gestructureerd verloopt.

Over het algemeen ben ik blij met het resultaat. Ik begrijp nu wat mijn sterke en zwakkere rollen zijn. Dit laat me zien waar ik meer aan kan werken, zodat de punten in de toekomst gelijkmatiger verdeeld kunnen worden.

Maak jouw eigen website met JouwWeb